Dat zorgcommunicatie de zorg verbetert is wel duidelijk. Betere bereikbaarheid, functionele apps, méér regie en minder druk op zorgprofessionals is de grote wens van veel zorgorganisaties. Zorgmedewerkers die niet meer met 2 of 3 toestellen hoeven rond te lopen, direct toegang tot de juiste gegevens en makkelijke overdracht van diensten. Het ligt allemaal binnen bereik. Maar let op bij de keuze van de juiste infrastructuur, is deze toekomstproof. Sluit de nieuwe techniek aan bij de huidige infrastructuur?
Hieronder laat ik je graag zien wat de mogelijkheden zijn en welke voor- en nadelen de verschillende technieken bieden.
DECT-technologie
Je kent de DECT-telefoons zeker wel, het zijn die zeer stevige, een beetje ouderwetse, toestellen die goed tegen een stootje kunnen. De DECT-technologie is een bewezen technologie en is met name interessant voor intramuraal gebruik. Veel zorginstellingen maken gebruik van deze techniek. De overdracht is zeer sterk en kan relatief grote afstanden overbruggen – ook tussen verschillende ruimtes of verdiepingen. Dit maakt DECT een interessante en betrouwbare technologie voor zorgorganisaties. DECT is zeer goed toepasbaar voor het afhandelen van spraak en het ontvangen van alarmen. Voor het creëren van een DECT-infrastructuur zijn meerdere DECT basisstations en DECT-server(s) nodig. Alhoewel de DECT-technologie erg betrouwbaar is zijn de mogelijkheden beperkt. Het tonen van videobeelden of gebruik van zorg-apps en toegang tot het EPD is met DECT helaas niet mogelijk.
Wifi
Wifi wordt vaak gebruikt voor draadloze communicatie bij pc’s, laptops en tablets. Gebruik van Wifi voor zorgcommunicatie ligt voor de hand omdat een gedeeltelijk Wifi-netwerk al bijna in elk pand aanwezig is. Anderzijds is het wel vaak wel nodig om te investeren in extra Wifi-accesspoints voor een optimale dekking in het pand. Ook zijn er diverse aanvullende en kostbare maatregelen nodig om Wifi geschikt te maken voor stille alarmering bij brand (NEN 2575). Het voordeel van het toepassen van Wifi ten opzichte van DECT is dat Wifi de mogelijkheid biedt om beelden en data te delen met hetzelfde toestel (smartphone). Via Wifi heeft de smartphone toegang tot bv het EPD en kunnen verschillende (zorg) apps worden gebruikt en ingezet. Ten opzichte van DECT is Wifi meer geschikt voor het transporteren van data en minder voor het afhandelen van telefoongesprekken. Hiervoor dient het Wifi-netwerk goed te worden gedimensioneerd en werkt het beter met (duurdere) smartphones die speciaal zijn ontwikkeld voor spraak-over-Wifi.
Private LTE
Een eigen draadloze infrastructuur op basis van private LTE (LTE= 4G) biedt de bovenstaande voordelen van Wifi maar ook een goede spraakkwaliteit. Het grote voordeel van een private LTE netwerk is dat je binnen het bedrijfsterrein met alle soorten draadloze apparaten verbinding kan maken. Dit type netwerk heb je volledig in eigen beheer en werkt onafhankelijk van externe mobiele providers. De mobiele devices (smartphones, laptops, tablets etc.) worden voorzien van een blanco sim-kaart en maken verbinding met de pLTE-antennes in het pand. Voor medewerkers die (tevens) extramuraal werken kan een device worden voorzien van een duo sim-kaart. Dit houdt in dat er naast de blanco sim-kaart ook een sim-kaart wordt geplaatst van de mobiele provider. Hierdoor is de medewerker zowel intra- (via pLTE netwerk) als extramuraal (via 4G/5G mobiele provider) bereikbaar.
Een ander voordeel van pLTE ten opzichte van Wifi is dat een pLTE netwerk geen last heeft van verstoringen van andere Wifi-netwerken, bijvoorbeeld een eigen Wifi-netwerk van een bewoner. Private LTE is, zowel voor techniek als privacy een veilige oplossing. Groot voordeel van een eigen netwerk is ook dat je alle slimme apparaten makkelijk in dit netwerk integreert.
Publieke mobiele provider (4G/5G)
Bij gebruikers die veel extramuraal werken is een publiek mobiel netwerk wel echt wenselijk. Een publiek mobiel netwerk van een mobiele provider is van alle systemen de enige met een landelijk dekkende infrastructuur en vraagt in principe geen interne dekking binnen een locatie. Zowel data-, spraak- als beelduitwisseling zijn mogelijk via het publieke netwerk, intra- en extramuraal. Het publieke mobiele netwerk vraagt geen hoge initiële investeringen, zoals bij Wifi of pLTE, maar uit ervaring blijkt wel dat het bijna altijd noodzakelijk is om de indoordekking op een bepaalde locatie te verbeteren.
Een ander nadeel is dat het publieke netwerk in handen is van de bekende providers. Waardoor je weinig controle hebt op bereik en bandbreedte. Voor de dekking ben je afhankelijk van deze providers en de beschikbare capaciteiten op hun netwerken. Ook is het niet makkelijk contact te maken met andere systemen zoals stille alarmering en brand.
Wat zijn de beste devices?
Veel ICT-afdelingen stoeien met de keuze voor welk type draadloze infrastructuur ze moeten kiezen, waarmee de zorgmedewerkers via een device zowel spraak, data als beeld kunnen ontvangen. De keuze voor een device is dus ook een belangrijk item. Hierbij kom je al gauw uit op een smartphone. Welk type smartphone kies je? Zijn er smartphones die zich kunnen aanmelden op meerdere type draadloze netwerken?
Uiteraard kennen we de smartphones die zowel Wifi ondersteunen als het publieke 4G/5G netwerk. De meeste smartphones beschikken over deze functionaliteit. Kijk wel goed welke Wifi wordt ondersteund door het type smartphone. Dit kan namelijk wel eens verschillen. Het is dus van belang om een uitgebreide testcase/pilot uit te voeren met verschillende type smartphones. Het is niet vanzelfsprekend dat een smartphone voldoet aan alle eisen en wensen van de zorgmedewerkers en moeiteloos verbinding maakt met de aanwezige draadloze netwerken.
Er zijn ook toestellen verkrijgbaar die zich kunnen aanmelden op DECT en op Wifi. Voor veel zorginstellingen kan dit zeker interessant zijn omdat zij veelal al beschikken over een bestaande DECT-infrastructuur. DECT biedt een zeer betrouwbare spraakverbinding en tekstmeldingen van sensoren kunnen snel worden weergegeven op het toestel. Wifi kan dan worden gebruikt voor het bekijken van beelden van (slimme) camera’s, deurintercoms etc. En kan toegang geven tot het EPD of mail afhandelen etc. Deze toestellen kunnen zeker een goede keuze zijn voor zorginstellingen, die de hiermee voordelen van beide infrastructuren (DECT en Wifi) goed combineren. Het nadeel hiervan is wel dat er 2 omgevingen moeten worden beheerd en de zorginstelling te maken krijgt met een leverancier voor Wifi en één voor DECT. Tevens is de keuze in deze type toestellen zeer beperkt en dit heeft uiteraard gevolgen voor de aanschafprijs van deze toestellen.
Één device per medewerker in de zorg
Het ideale uitgangspunt is dat de zorgmedewerkers voor alle functionaliteiten en mogelijkheden gebruik maken van één device. Bij aanvang van een dienst hoeven zij alleen dit device op te halen bij de teampost en kan worden gestart, eventueel door in te loggen met hun persoonlijke gegevens. Uit ervaring hebben wij geconstateerd dat er bij de zorg zeker eisen worden gesteld aan het mobiele device. De belangrijkste zijn in het algemeen:
- Accucapaciteit voor een volledige dienst
- Camera functionaliteit
- Valbestendig en robuust
- Display en schermgrootte
- Duidelijke aanwezige alarmknop
- Spatwaterdicht
- Draagclip
- Goede en degelijke oplaadmogelijkheid voor devices of accu’s
De stap naar één infrastructuur waarin alle functies goed gebruikt worden is voor veel organisaties te groot. Bellen, zorgalarmering en integratie met nevensystemen werken niet allemaal op dezelfde techniek. Over de breedte van de organisatie heb je te maken met verschillen per vestiging in gebruik van techniek. En bij op- en afschalen van de organisatie sta je voor beslissingen die je mogelijk nog niet had voorzien. Kennis van de verschillende systemen in combinatie met gebruik en wensen vanuit de organisatie zijn cruciaal bij het bepalen van de juiste infrastructuur.
Jouw uitdaging onze zorg!
Onze methode “Visie op zorgcommunicatie” kan ook jouw organisatie verder helpen in het maken van de beste keuzes voor een goede infrastructuur. Kan je ons advies gebruiken in het bepalen van het juiste netwerk voor jouw organisatie? We komen graag bij je langs voor een kopje koffie. Uiteraard geheel Corona proof.
Let’s talk!